MEDICINÁLNÍ HOUBY

Kouzelná houba MAITAKE

Houba maitake (Grifola frondosa)- přezdívaná také jako král hub

Existuje několik hub, které jsou dobře známy. Zejména houba shiitake, která je zapsaná v Guinessově knize rekordů, protože o této houbě bylo napsáno velké množství článků a publikací týkajících se výzkumu jejích léčivých vlastností. Japonská stromová houba maitake nemá takovou všeobecnou popularitu a je poněkud skromnější, pokud jde o terapeutické vlastnosti, ale navzdory tomu oblíbenost maitake mezi jinými japonskými houbami není o to menší.

Houba maitake roste v japonských lesích a v některých částech severní Číny. Obvykle se sklízí v září, říjnu. Tato houba nejčastěji roste v blízkosti kořenů velkých stromů. Houba pronikne do struktury stromu a narušuje ligniny, uvolňuje se celulóza. Strom často onemocní chorobou, které se také říká „bílá hniloba“. Maitake má velmi dobrou chuť a neobvyklou vůni. Tato mimořádná houba je jednou z nejcennějších léčivých hub v Japonsku. Její latinský název Grifola frondosa pochází z názvu houby nalezené v Itálii.

Houba maitake se v Číně nazývá zhu-ling nebo keisho. Používá se k uklidnění nervů, při léčbě onemocnění žaludku a při léčbě hemoroidů
Maitake má léčivý účinek u problémů, jako je cukrovka, obezita, chronická hepatitida, hypertenze a syndrom chronické únavy, a také pomáhá tělu vyrovnat se se stresem.

Vědci na základě experimentů zjistili, že houba je nejúčinnější, když se užívá spolu s jinými houbami, jako je shiitake. Úsilí vynaložené farmakology a mykology nebylo marné. Kromě výrazného protinádorového účinku houby byly objeveny i její další léčivé vlastnosti. Zejména je nepostradatelná při onemocněních, jako je ateroskleróza, cukrovka, hepatitida B a C a arteriální hypertenze.

V roce 1992 americký Národní onkologický ústav potvrdil vysokou antivirovou aktivitu houby maitake. Díky normalizaci hormonálních a metabolických procesů houba pomáhá snižovat hmotnost, a proto se přípravek z maitake stal součástí slavného japonského systému pro hubnutí Yamakiro. Tento systém využívají ženy všech věkových kategorií s velkým úspěchem.

Terapeutický účinek houby maitake je způsoben hlavně tím, že obsahuje velké množství cenných polysacharidů: β-1,6 glukanů. Experimenty prokázaly, že díky těmto látkám se zastaví růst rakovinných buněk, a nevytvářejí se nové nádory. Ničí také virus lidské imunodeficience (HIV) stimulací aktivity ochranných buněk v těle, jako jsou: T-lymfocyty a CD4 buňky.

Studie navíc prokázaly, že maitake obsahuje 2 nejdůležitější polysacharidy:

• D-frakce, z hub maitake, sestávající z β -1,3 glukanů s β -1,6 glykosidovými vazbami nebo β-1,6 glukanů s β -1,3 glykosidovými vazbami a s molekulovou hmotností přibližně -1 x 106 daltonů. D-frakce houby maitake má výrazný protinádorový účinek. V důsledku toho tělo zvyšuje tvorbu interleukinů a díky tomu se zvyšuje cytotoxická aktivita makrofágů. Výzkumem bylo zjištěno, že D-frakce působí na nádor díky aktivace imunitních ochránců (makrofágů, přirozených zabíječů, CTL a dalších), kteří aktivně potlačují různé nádorové buňky posílením účinku lymfokinů.
  • F-frakce stabilně upravuje hladinu cukru v krvi a vyrovnává citlivost pankreatických buněk na produkci inzulínu, což je velmi důležité při léčbě cukrovky.

Po četných studiích a experimentech zkoumajících maitake vědci identifikovali čtyři mechanismy, které pomáhají tělu odolávat rakovině.

1. Komplexní ochrana zdravých buněk

2. Prevence nádorových metastáz

3. Zpomalení nebo zastavení růstu nádorů

4. Zmírnění vedlejších účinků během chemoterapie a zvýšení jejích účinků.

Čtyři vlastnosti, pro které si Japonci cenili tuto houbu

Čtyři pozoruhodné vlastnosti maitake, pro které si Japonci tuto houbu cenili po staletí:

• První z nich je schopnost snižovat hmotnost (díky tomu se jí říkalo „houba japonské gejši“).
  • Druhou je schopnost zmírňovat nepohodlí a problémy spojené s menopauzou u žen (japonský lékař Kasuko Isudze tvrdí, že užívání houby maitake během menopauzy může ženy zbavit častých návalů horka, pocení, nadměrné podrážděnosti a bušení srdce), také odvádí cholesterol z těla;
  • Třetí je schopnost jemně eliminovat nepříjemné pocity premenstruačního syndromu, jako je podrážděnost, svíravé bolesti v podbřišku, slabost, únava a bolesti hlavy.
  • Čtvrtou je schopnost posilovat imunitu (díky polysacharidům skupiny B obsaženým v houbě).

MAITAKE A CUKROVKA

Hlavní látky obsažené v houbě maitake, které jsou schopny obnovit citlivost buněčných receptorů na hormon inzulín, jsou fosfolipidy, které upravují hladinu cukru v krvi a chrání krevní cévy před „špatným“ cholesterolem. Hladina cukru v krvi a moči snižují na normální úroveň. Maitake podporuje přeměnu sacharidů a vyrovnává citlivost tělních buněk na inzulín. Tyto studie byly potvrzeny již v roce 1994.

MAITAKE A HYPERTENZE

V houbě maitake byl zjištěn ß-1,3-D glukan, který má vliv na snížení hladiny cholesterolu v krevní plazmě. Kromě toho je schopen vázat lipoproteiny o nízké hustotě, které obsahují velké množství cholesterolu. Cholesterol proniká stěnou cévy, oxiduje a má škodlivý účinek na cévy, podporuje vznik zánětů, tvrdnutí cév a v důsledku toho se tvoří aterosklerotické pláty.

Na základě klinických studií a experimentů bylo přesně prokázáno, že extrakt maitake snižuje vysoký krevní tlak u pacientů s hypertenzí.

MAITAKE A HEPATITIDA

Antivirový účinek extraktu z houby maitake se široce používá při léčbě hepatitidy B a C a chrání játra před velkým množstvím virů, z nichž mnohé jednoduše umírají. Extrakt podporuje normalizaci produkce enzymů v játrech a eliminuje zánět jaterní tkáně.  K normalizaci zvýšené hladiny transaminázy, bilirubinu a k syntéze žlučových kyselin dochází díky glukanům. Maitake bojuje s cirhózou. Účinně se také používá při léčbě virové hepatitidy.

MAITAKE A INFEKČNÍ ONEMOCNĚNÍ

• hepatitida, neštovice, chřipka, infekce dýchacího ústrojí, dětská obrna, pásový opar, herpes, hemoragická horečka Ebola a HIV;
  • bakteriální choroby, jako je listerióza, kokální flóra, tuberkulóza, mykoplazmóza, escherichióza a další;
  • mykotické infekce (kandidóza atd.);
  • onemocnění způsobená prvoky – malárie, protozoální infekce atd.

Tagged ,